Koszty wyjazdu na Spitsbergen

Postanowiliśmy podsumować koszty 5-dniowego pobytu w prawdziwej Arktyce zimą. Nie mieliśmy pozwolenia na broń, więc nie rozważaliśmy nawet, aby wybrać się poza miasto bez przewodnika. Skorzystaliśmy zatem z oferty lokalnych tour operatorów i w tym wypadku trzeba raczej głębiej sięgnąć do portfela. Tym bardziej jeśli nastawiacie się na zobaczenie niedźwiedzi polarnych, psie zaprzęgi czy chodzenie po lodowych jaskiniach- my właśnie po to tam przylecieliśmy. Udało nam się, natomiast, w miarę zaoszczędzić na noclegach.

Chcesz na początek dowiedzieć się czegoś więcej o samym Svalbardzie?

Na potrzeby tego materiału przyjęliśmy następujący kurs walut:
dog sledding

LOTY DO LONGYEARBYEN

cena za dwie osoby, dwa małe plecaczki i jeden większy plecak:
PLN

Jedyne lotnisko znajduje się w Longyearbyen i nie jest to lotnisko międzynarodowe, co oznacza, że można się tam dostać wyłącznie z terytorium Norwegii. W tej chwili na Spitsbergen można dolecieć jedynie z Oslo i Tromso. My lecieliśmy bezpośrednio z Tromso, więc bilety wyszły nas nieco taniej. Ceny zmieniają się dosyć dynamicznie i można znaleźć całkiem dobre oferty za około 450 PLN w dwie strony. Należy jednak pamiętać, że najtańsze bilety z reguły oferuje niskobudżetowy Norwegian, który w cenę ma wliczony mały bagaż podręczny 40x30cm. Druga linia oferująca loty do Longyearbyen to skandynawski SAS, ale w ich wypadku trzeba liczyć się z większym wydatkiem. Chyba, że akurat traficie na całkiem dobrą promocją (my sami przegapiliśmy dobrą promocję za 1200nok w dwie strony, bo chcieliśmy zabukować 2 minuty po północy). Niejako na pocieszenie SAS dorzuca do biletu 23kg bagażu rejestrowanego. Jak możecie się domyślić, skoro nie załapaliśmy się na promocję SAS to postanowiliśmy zarezerwować lot Norwegianem. Prócz dwóch biletów i małych plecaczków (do jednego ledwo zmieścił się cały sprzęt foto) dokupiliśmy jeszcze jeden większy bagaż 50x40cm. Przed zarezerwowaniem lotu radzimy sprawdzić kalendarz niskich cen, gdyż ceny potrafią się mocno wahać w zależności od dnia tygodnia, można w ten sposób sporo zaoszczędzić.

HOTELE W LONGYEARBYEN

cena za 4 noce za dwie osoby w prywatnym pokoju ze śniadaniem i dzieloną łazienką
PLN

Od razu wiedzieliśmy, że nie przylatujemy na Svalbard, aby siedzieć w pokoju. Raczej kierowaliśmy się kryterium cenowym, aby choć trochę zaoszczędzić na noclegu, bo trzeba zauważyć, iż generalnie baza noclegowa w Longyearbyen do najtańszych nie należy. Pierwotnie mieliśmy zarezerwowany Haugen Pensjonat za 4600 NOK i była to cena o połowę niższa niż np. Radisson Blu. W ostatniej chwili znaleźliśmy ofertę last minute w Gjestehuset 102 wraz ze śniadaniem, prywatnym pokojem (jedynie łazienka była na korytarzu, ale prócz nas praktycznie nikogo tam nie było) za 3729 NOK. Trzeba od razu zaznaczyć, że Gjestehuset 102 mieści się w jednej z 3 dzielnic miejscowości- Nybyen, około 2 kilometry od centrum. Jednak jest to fantastyczna okolica, w szczególności do obserwacji zorzy polarnej. Tuż obok hostelu znajduje się znak ostrzegający o niedźwiedziach polarnych i kończy się droga. Zatem jeśli nie straszny jest wam 20-minutowy spacer przepiękną doliną do centrum miasta to śmiało rezerwujcie ten nocleg. Na pocieszenie dodamy, że większość firm odbiera również z tego miejsca na swoje wycieczki, więc nigdzie nie trzeba rano iść.

WADY I ZALETY NOCLEGU W GJESTEHUSET 102
husky

ATRAKCJE w LONGYEaRBYEN

Longyearbyen, jak możecie się domyślić, nie jest największym miastem na świecie, więc ścisłe centrum można zobaczyć w 30 minut. Tak naprawdę w pół dnia można zaliczyć wszystko, a żeby wybrać się gdzieś dalej trzeba się zaopatrzyć w broń, na którą trzeba wcześniej zdobyć pozwolenie  (wystarczy podanie i zaświadczenie o niekaralności). My zdecydowaliśmy się na 10-godzinny wypad na skuterach śnieżnych w poszukiwaniu niedźwiedzi polarnych, 8-godzinną wycieczkę na psich zaprzęgach do lodowych jaskiń i krótką objazdówkę, żeby dojechać do Eiscat i banku nasion. Wszystko opiszemy jeszcze w osobnym artykule, a poniżej wrzucamy koszty:

5/5

10-godzinna wycieczka na skuterach śnieżnych w poszukiwaniu niedźwiedzi polarnych

cena dla dwóch osób na jednym skuterze
PLN

Na tę z atrakcji wybraliśmy się z firmą Better Moments  (wycieczka Ursus Maritimus). Być może cena Was odstraszy i znajdziecie tańsze wycieczki skuterami śnieżnymi, ale możecie być pewni, że wyjazd na wschodnie wybrzeże Spitsbergenu przysparza wielu wrażeń. Pokonaliśmy 180 kilometrów, widzieliśmy 4 niedźwiedzie polarne i jeździliśmy po lodowcu. Mogliśmy zaoszczędzić decydując się na 1 skuter, który prowadziliśmy na zmianę. 180 kilometrów to wystarczający dystans, żeby zaspokoić dwóch kierowców. Właściciel firmy i nasz przewodnik zarazem, Eivind, to praktycznie chodząca encyklopedia Svalbardu i skarbnica doświadczenia.

Jeśli zależy Wam tylko na przejażdżce to najtańsze wycieczki skuterem śnieżnym oferowane  były za 1999 NOK.

4/5

8-godzinna wycieczka psimi zaprzęgami do lodowych jaskiń

cena dla dwóch osób na jednym zaprzęgu
PLN

Zdecydowaliśmy się na dłuższą wycieczkę, żeby połączyć dwie atrakcje, na których nam zależało. Chcieliśmy wejść do lodowych jaskiń w środku lodowca, a jednocześnie doświadczyć psich zaprzęgów (tak, mieszkając już tyle lat na północy jeszcze nigdy wcześniej tego nie robiliśmy!). Taką opcję oferuje m.in. Green Dog i jest to jedna z droższych wycieczek. Można znaleźć również same psie zaprzęgi za około 1500 NOK i wycieczkę ratrakiem do bliższych jaskiń za 990 NOK. Padło na Green Dog, gdyż jak typowi turyści zasugerowaliśmy ich pierwszą pozycją na TripAdvisor i absolutnie nie żałujemy. Pomijamy kwestie etyczne wycieczek psimi zaprzęgami i pozostawiamy to indywidualnej ocenie każdemu z Was.

3/5

3-godzinna objazdówka autokarem

cena dla dwóch osób
PLN

Chcieliśmy koniecznie zobaczyć Bank Nasion, o którym piszemy w naszym artykule o Svalbardzie. Czas jednak nie był naszym sprzymierzeńcem i zorientowaliśmy się, że spacer w rejony, gdzie potencjalnie może pojawić się niedźwiedź polarny (w sierpniu 2020 nieopodal tego miejsca na campingu niedźwiedź zaatakował i zabił człowieka) jest ryzykowne, więc w grę wchodziła jedynie taksówka. Tak też natrafiliśmy na 3-godzinną wycieczkę objazdową oferowaną przez Svalbard Buss og Taxi. Prócz Seed Vault autokar dojeżdżał na punkt widokowy przy radarach Eiscat, więc uznaliśmy, że chętnie weźmiemy w tym udział. Nie wiemy, czy taniej nie wyszedłby po prostu kurs taksówką w obydwa miejsca. Większość wycieczki były to punkty widokowe w mieście, które zdążyliśmy zaliczyć pieszo, a najbardziej zabawnym momentem było, gdy autokar zrobił postój widokowy pod… naszym hostelem.

4/5

SVALBARD MUSEUM

cena dla dwóch osób
PLN

Będąc w mieście warto zajrzeć do środka, żeby poznać i zrozumieć historię Svalbardu. Mały minus za okrojone napisy w języku angielskim. Zdecydowanie bardziej rozbudowane były opisy po norwesku.

adventdalen

transport

DWA BILETY W OBYDWIE STRONY NA FLYBUSS Z LOTNISKA:
PLN

Komunikacja publiczna w mieście nie istnieje, wszystko można obejść pieszo, opcją dla leniwych jest możliwość zamówienia taksówki. Na wszystkie wycieczki tour operatorzy odbierają z hoteli. Nasz jedyny dojazd to droga z/na lotnisko.

RESTAURACJE w longyearbyen

Nie będziemy Wam szczegółowo zdradzać co jedliśmy i ile piwa wypiliśmy wieczorami, ale podamy przykładowe ceny w restauracjach. Miejsce, gdzie nasze serce skradła carbonara (brzmi jak typowe norweskie danie), nosi Stationen. Jeśli ktoś planuje samemu przygotowywać posiłki to należy pamiętać, że ceny żywności w jedynym supermarkecie w mieście są wyższe niż w Norwegii. Dla przykładu, najtańsza, mała mrożona pizza to wydatek 40 NOK.

ALKOHOL na svalbardzie

Restauracje w Longyearbyen mocno promują lokalny browar, który zyskał miano najdalej wysuniętego browaru na północ- Svalbardbryggeri (swoją drogą wciąż trwają spory czy jest to tylko mikrobrowar czy już pełnoprawny browar, bo jak wiemy to właśnie Mack w Tromso lubi na swoich etykietach szczycić się mianem najdalej wysuniętego na północ). Jednak można też spotkać tańsze piwa jak np. Carlsberg. Trzeba przyznać, że taniej jest w lokalnym vinmonopolet, gdyż cały Svalbard jest strefą bezcłową, więc alkohole są zdecydowanie tańsze niż w kontynentalnej części Norwegii.

PAMIĄTKI ze spitsbergenu

Kilka przykładowych cen, zapewne każdy znajdzie coś dla siebie. Wielu przyjeżdżających do Tromso chce się zaopatrzyć w słynne norweskie swetry marki Devold (model Svalbard), które są tutaj tańsze niż na kontynencie.

PODSUMOWANIE wyjazdu

Gastronomia i wyżywienie około 2500 NOK
0 PLN
łącznie na dwie osoby

PŁATNOŚĆ KARTĄ CZY GOTÓWKĄ?

Po 1 stycznia 2021 zamknięto jedyny bank w Longyearbyen. Od tego czasu praktycznie nie ma w obiegu gotówki i wszędzie należy płacić kartą. Jedyne miejsca, gdzie można jeszcze  zapłacić gotówką to poczta i supermarket, tak więc warto się zaopatrzyć w karty multiwalutowe jak na przykład Revolut.

CZYTAJ WIĘCEJ O NORWEGII
WIĘCEJ NASZYCH ARTYKUŁÓW

Arches National Park

Informacje praktyczne - jak dojechać, najlepsze miejscówki, ile czasu poświęcić na zwiedzanie. Nieznane miejsca w drodze do Arches National Park.

Zion National Park

Informacje praktyczne - jak dojechać, które trasy wybrać, na co uważać w Zion. Jak dotrzeć do The Narrows i gdzie...